K. Zetnik 135633, Bestendig voor ogen, [1989], 22-23 "Kun je niet voelen, mijn zoon, hoe zelfs nu Jakob met de Engel aan het worstelen is omwille van de verlossing van onze beenderen? Nu, wij zijn de heupspier die op het heupgewricht ligt in dit gevecht! ... Voor wie, rebbe? Voor wie vecht Jakob met de Engel, als zijn kinderen naar de gaskamers worden afgevoerd in een vrachtwagen? ...
, [], Whether there was any reasonable cause for the ceremonial observances?
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], [50]Daarom eten de kinderen Israels [51]de verrukte zenuw niet, die op het gewricht der heup is, tot op dezen dag, omdat Hij het gewricht van Jakobs heup [52]aangeroerd had, aan de verrukte zenuw. 50. Versta mede dat zij niet eten het vlees omtrent die zenuw. Niet uit bijgeloof of een mening van godsdienstigheid, maar tot een gedachtenis van dien wonderbaren kamp en victorie, aan Jakob en zijn nakomelingen vergund. Dit had zijn gebruik voor de komst van den Messias, maar kan daarna zonder superstitie niet gebruikt worden. 51. Of, verkrompen, verwrongen, dat is, die haar kracht verloren heeft, en verdoofd of verstuikt is, en haar plaats, als er uit verwrongen zijnde [om zo te spreken] vergeten heeft; de Joden noemen deze zenuw ook zo in de dieren, naar hetgeen hier Jakob wedervaren is. Anders, de geleende zenuw, omdat zij van de pan des heiligen beens tot aan de heup overgaat, als zijnde van het heilige been daaraan ontleend. 52. Dat is, aanroerende gekwetst had.